Followers

Tuesday, April 13, 2010

PRK HS: Khairy Kata..kalau nak vitamin..jumpa saya


Wanita MCA Yang Berani Melepaskan Jawatan Walaupun Disayangi Ahli Parti dan Tidak Ditekan Oleh Mana-mana Pihak

SECEBIS KISAH DARI PRK HULU SELANGOR

Perkara pertama yang Penulis ingin sentuh ialah mengenai budaya sogokan yang digunapakai oleh Khairy Jamaludin sebagai Ketua Pemuda BN, khususnya dalam kempen PRK Hulu Selangor.

Dalam satu ceramah, (rujuk video clips yang disiarkan dlm blog rasmi Pemuda UMNO Malaysia) dengan bangga dan sombongnya, Khairy mengumumkan secara terbuka di dalam majlis ceramah pemuda BN di Hulu Selangor:

"....Saya sebagai pengerusi Pemuda BN, saya datang sini janji, kita akan jaga, tuan-tuan buat kerja kuat-kuat, kerja keras, saya ada di sini akan bantu, kalau perlu vitamin datang jumpa saya..Petikan Ucapan Khairy di Hulu Selangor

Itulah Khairy Jamaludin. Bergerak atas dasar sogokan. Di mana-manapun itulah amalannya. Itulah kebolehannya. Dan paling menarik intonasi, gesture dan posture public speakingnya hampir menyamai lakonlayar Nuar Brahim.

Kita faham bahawa peruntukan pengurusan memang diperlukan dalam setiap aktiviti parti. Apatah lagi ketika menghadapi pilihanraya kecil, tentulah peruntukan yang lebih harus disediakan.

Selama ini kita urus hal ini secara dalaman, teratur dan penuh tanggungjawab. Belum pernah kita gunakan peruntukan wang poengurusan ini sebagai janji untuk mendapatkan kerjasama dan komitmen jentera parti. Tapi Khairy nampaknya telah memulakan budaya negatif ini tanpa segan silu dan bertentangan dengan amalan parti selama ini.

Kerana itulah kita melihat betapa kurangnya sambutan daripada ahli-ahli dalam jentera pemuda di beberapa PRK sebelum ini. Sebabnya kerana faktor wang pengurusan dan "Wang (vitamin) Ketua Pemuda" dijadikan bahan sogokan. Apabila pemimpin pemuda menyogok barulah jentera bergerak. Sebenarnya pendekatan Khairy ini salah.

Saya percaya semua ahli pemuda sanggup turun dan memberi khidmat bakti secara ikhlas dan bertanggungjawab pada agama, bangsa dan tanahair. Peruntukan wang pengurusan memang perlu disediakan supaya semua agenda, aktiviti dan program tidak tersangkut di mana-mana. Tetapi bukan menjadikan wang pengurusan itu sebagai umpan supaya orang bekerja.."saya ada di sini...kalau nak vitamin...datang jumpa saya...

(Nota: semasa khairy menyebut perkara ini, ada beberapa orang pemuda yang bertepuk tangan dan bersorak "HIDUP KJ"..tetapi yang telah biasa dalam UMNO dan BN pasti menggeleng dan berkerut dahi)

Perkara kedua yang Penulis ingin sentuh adalah berkaitan dakwaan Khairy melalui petikan ucapannya ini:

….PRK HS ini bukan hanya membawa erti yang besar kepada rakyat Hulu Selangor, bawa erti yang besar kepada seluruh rakyat Malaysia. Di isni menjadi titik tolak perubahan, turning point bagi Malaysia sama ada BN akan kembali menang dalam pilihanraya akan datang.

Beberapa bulan yang lepas kita melihat pilihanraya kecil di negeri saya di Negeri Sembilan Bagan Piang Port Dickson, dikatakan di situ titik perubahan turning point yang mengatakan BN sudah kembali kukuh dan sudah pulih daripada pilihanraya ke 12 2008.

Tapi saya nak bagi tahu saudara-saudara di Bagan Pinang hari itu di Negeri Sembilan walaupun di negeri saya, kawasan itu kawasan kita, wakil rakyat yang meninggal itu wakil rakyat BN, Bagan Pinang adalah kubu kuat BN.

Tetapi di Hulu Selangor lain tuan-tuan, ini bukan kawasan kita, parlimennya bukan kawasan kita, parlimennya dimenangi oleh Keadilan. Kalau kita pada 25 haribulan nanti berjaya menang di Hulu Selangor, isyarat kita hantar kepada rakyat Malaysia kita dapat sokongan daripada rakyat BN akan kembali pada pilihanraya akan datang.


Apabila Khairy mendakwa "..Hulu Selangor bukan kawasan kita.." ini membuktikan Kahiry adalah liability kepada UMNO/BN. Kata-kata yang keluar dari mulutnya boleh merosakkan momentum kempen secara sengaja. Analisanya tidak betul malah bercanggah sama sekali dan konsep kempen.

Perbandingannya antara Bagan Pinang dan Hulu Selangor adalah tidak benar. Kedua-duanya adalah sama iaitu "Kawasan KIta". Malah seluruh kawaasan pilihanraya di Malaysia adalah "Kawasan Kita"

Dengan mengatakan "bukan kawasan kita", Khairy menafikan kerja kuat UMNO-BN Hulu Selangor selama ini, turun temurun dari generasi ke generasi sehingga 3 DUN berada dalam tangan BN. Kejahilan Khairy dalam hal ini amat memalukan dan tidak dapat diterima. Itupun Parlimen Hulu Selangor terlepas dari BN akibat dari perbuatannya bersama Pak Lah dan kuncu-kuncunya yang telah diketahui oleh rakyat.

Yang ketiga Dakwaan Khairy bahawa PRK Hulu Selangor adalah turning point kepada pemulihan UMNO/BN adalah meleset dan tidak dapat diterima. Sebenarnya Turning Point telah berlaku semasa seluruh ahli UMNO dan rakyat bersepakat menolak Pak Lah berundur dari kepimpinan parti dan negara. Proses "turning" memang mengambil masa untuk bertemu dengan "point" kejayaan. Kerana itu dalam beberapa PRK yang diadakan, UMNO/BN dapat menguasainya perlahan-lahan termasuk prestasi yang ditunjukkan di Manik Urai dan Bagan Pinang.

Penulis benar-benar risau...sekiranya Khairy dibenarkan terus campur tangan dalam urusan PRK Hulu Selangor ini. Diharap pengarah pilihanraya memantau perkara ini dengan teliti. Tidak ada sebab Kahiry tidak boleh dihalang dari mencampuri urusan penting ini kerana jelas beliau tidak memiliki nilai-nilai perjuangan UMNO/BN tulen dan jauh sekali memahami apa yang dikatakan oleh DS Najib berkaitan "hati nurani rakyat".

Akhir sekali, perkataan yang paling mengeceewakan yang dilontarkan oleh Khairy dalam ucapannya ialah:

…kita minta calon itu mesra kepada orang muda.

Pada ketika ini didapati ramai penonton yang tergelak. Mungkin kerana teringatkan Khairy memang mesra dengan orang-orang muda melalui rasuah dan konspirasi setiakawan (ada blogger yang menamakannya "Setia Kat Wang")

Apapun kita bersamalah menjayakan semua program dan aktiviti UMNO/BN untuk menawan kerusi Parlimen Hulu Selangor untuk menambah point-point yang sudah di turn di zaman Pak Lah dahulu.

Khairy masih kebudak-budakan yang hanya mampu terpekik terlolong sebagai cara mencari dan menarik perhatian sama ada diluar atau di dalam dewan parlimen. Peranan dan tanggungjawab UMNO/BN lebih besar dari menyediakan pentas untuk Khairy mempromosikan dirinya.

Selamat berjuang kepada Barisan Pemuda UMNO yang masih akhlas kepada pejuangan yang sebenar

4 comments:

Razaq Saleem said...
This comment has been removed by the author.
Razaq Saleem said...

wow...cemerlang..terbilang bro..
kupasan yg detail..
sangat dalam.

kasi hantam saki baki pengacau dari zaman Pak Lah.

kick them out kalau masih belum insaf..
konspirator "SeiaKatWang".

Lintau Perak said...

Momentum DS Najib, Muhyiddin dan pemimpin UMNO yg lain tidak boleh dibenarkan terganggu oleh konspirator SetiaKatWang.

Kita bantu barisan pemuda umno meneruskan perjuangan yang telah tercemar ini.

Daulah-alWatan said...

Tanam pilin atas batas,
Tanam ubi tepi telaga;
Kapal lilin layar kertas,
Lautan api hendak diduga.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...